سامانه

مرکز ارائه خدمات اینترنتی

سامانه

مرکز ارائه خدمات اینترنتی

در این سایت معرفی کلیه خدمات اینترنتی از جمله معرفی کسب و کارها و درج تبلیغات و موارد مشابه انجام می گردد. در صورت تمایل با مدیریت جهت درج آگهی تماس بگیرید.

تفاوت پرینتر لیزری با جوهرافشان

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴ ق.ظ

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کار و هر محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. میزان استفاده از آنها به حدی است که گاهی اوقات می توان چندین نوع چاپگر را حتی در یک موسسه یا سازمان خاص مثلاً در انتشارات یا نشریات روزنامه و ... مشاهده کرد. مهم ترین پرینترهای موجود در بازار که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو مزایا و معایب خود را دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه ها و بررسی های تخصصی به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. در این مقاله سعی شده است تفاوت چاپگر جوهر افشان و چاپگر لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته پرینترهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی تفاوت های زیادی دارند. اگرچه این دو چاپگر وظیفه چاپ را بر عهده دارند، اما عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب آنها متفاوت است. سوال اینجاست که چه عواملی این دو پرینتر را متمایز می کند؟ پرینترهای جوهرافشان یا لیزری چیست؟

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها معمولا قیمت مناسبی دارند و ظاهری فشرده دارند.

از آنها می توان هم برای چاپ متون و هم برای چاپ عکس های رنگی با کیفیت بالا استفاده کرد. بسیاری از عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما ابتدا به یاد داشته باشید که این نوع چاپگرها ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند، اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج آنها بالاست.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری نیز دستگاه چاپ هستند. با این تفاوت که روش چاپ کاملا متفاوتی نسبت به پرینترهای جوهرافشان دارند. در واقع این نوع چاپگر اطلاعات دریافتی از کامپیوتر یا لپ تاپ را از طریق اسکن لیزری به یک صفحه کاغذ و کارتریج خالی منتقل می کند.

پرینتر لیزری

در کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر از ماده پودری به نام تونر استفاده می شود. این پودری است که روی کاغذ کشیده می شود و با استفاده از اسکن لیزری و الکتریسیته ساکن اسناد مورد نظر را روی آن چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان در مدل های مشابه دارند. اما در عین حال هزینه نگهداری پایین و سرعت چاپ بالایی دارند. بنابراین از نظر خریدار مقرون به صرفه تر به نظر می رسند.

از چاپگر برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد. اکثر مردم ترجیح می دهند پرینترهای جوهرافشان بخرند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگرها خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و حجم آن کاهش می یابد. اگرچه پرینترهای لیزری گران تر هستند، اما به نظر می رسد برای کسانی که اغلب از چاپگر استفاده می کنند، انتخاب بهتری باشند.

پرینترهای لیزری مجهز به تونر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری خود استفاده نکنید، تونر بر خلاف جوهر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده شما از چاپگر و نیاز شماست. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ عکس های رنگی با وضوح بالا دارید، چاپگرهای جوهرافشان به خوبی کار می کنند. اگر از چاپگر استفاده می کنید، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، انتخاب چاپگر لیزری تک رنگ را فراموش نکنید.

چاپگر تک رنگ چیست؟

احتمالاً نام چاپگرهای تک رنگ را بارها شنیده اید. شاید بپرسید که آیا اینها نوع خاصی از چاپگرها هستند یا پرینترهای لیزری یا جوهرافشان محسوب می شوند؟

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

پرینترهای تک رنگ در مدل های جوهر و لیزری در انواع مختلف موجود هستند.

چاپ رنگی چیست؟

در تقابل با چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی هستند. این پرینترها همراه با تونر یا جوهرهای رنگی هستند و انتخاب خوبی برای چاپ عکس و عکس هستند. مانند چاپگرهای تک رنگ، این نوع چاپگر را می توانید در مدل های جوهر افشان و لیزری تهیه کنید.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان نیز فرآیند چاپ را انجام می دهند. با این حال، آنها نیز تفاوت هایی دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب می کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جت

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر می توان گفت، تکنولوژی پردازش آنهاست. چاپگرهای جوهرافشان جوهر را از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از سوراخ میکروسکوپ عبور می کند و متن یا عکس را چاپ می کند.

اما در پرینترهای لیزری از تونر استفاده می شود که نوعی پودر است. تونر ذرات بسیار ریز دارد. این ذرات به دستگاه متصل می شوند و سپس با یک غلتک ذوب شده و به کاغذ می چسبند.

نکته مهم: بزرگترین مشکل پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری چاپگرهای جوهرافشان است. برخی افراد متوجه می شوند که جوهر روی کاغذ به مدت طولانی خشک می شود و احتمال لکه شدن وجود دارد.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند پرینترهای HP و Canon مجهز به سیستم تعمیر جوهر هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، کیفیت تولید کاغذ چاپگر مخصوص بسیار افزایش یافته است. و منجر به احتمال کمتری برای بازگشت جوهر می شود

راه حل چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

وضوح چاپ نشان دهنده کیفیت چاپ است. این مقیاس بر حسب امتیاز در اینچ محاسبه می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

 

ادامه: https://avafarhang.com/laser-printer-vs-inkjet-printer/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۷/۱۵
مدیر سامانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی