سامانه

مرکز ارائه خدمات اینترنتی

سامانه

مرکز ارائه خدمات اینترنتی

در این سایت معرفی کلیه خدمات اینترنتی از جمله معرفی کسب و کارها و درج تبلیغات و موارد مشابه انجام می گردد. در صورت تمایل با مدیریت جهت درج آگهی تماس بگیرید.

دلایل بوی بد ناف چیست؟ آیا نشانه بیماری است؟

جمعه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

آیا می‌دانید علت بوی بد ناف چیست؟  واقعاً چرا ناف من بو می‌دهد؟ چگونه آن را تمیز کنم؟ برای پی بردن به جواب این‌گونه سؤال‌ها بهتر است بدانید ناف شما محل بسیاری از انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها یا میکروب‌ها است‌. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل برای شما عزیزان شرح می‌دهیم علت بوی بد ناف چیست و نحوه درمان آن را برای شما بیان می‌کنیم.

 

علت بوی بد ناف چیست؟
برای اینکه بدانید چگونه بوی بد ناف را از بین ببرید، بهتر است با دلایل ایجاد این بوی ناخوشایند آشنا شوید.

ازآنجایی‌که ناف فاصله زیادی از بینی دارد، اگر بوی آن را استشمام کنید باید علت آن بررسی شود. حتی ممکن است اطرافیان از این بوی نامطبوع شکایت کنند در این صورت باز هم نیاز است که علت آن بررسی شود.

دلایل اصلی بوی بد ناف:

عفونت ناف
ناف شما دارای فضای تاریک گرم و مرطوب است. به همین دلیل ممکن است دچار عفونت شود. افرادی که مبتلا به دیابت هستند در معرض خطر بیشتری برای ایجاد این نوع عفونت در ناحیه ناف هستند.

سوراخ کردن ناف
برخی از افراد نام خود را به دلایل زیادی سوراخ می‌کنند. در این صورت خطر ابتلا به عفونت آن افزایش یافته و ممکن است ایجاد بوی بد کند.

کیست‌های ناف
گاهی اوقات علت بوی بد ناف به دلایلی مانند کیست است. کیست‌های اپیدرموئید، کیست‌های پیلار و چربی ممکن است باعث ایجاد بوی بد در داخل ناف شوند.

تجمع میکروب‌ها
ازآنجایی‌که ناف شما محل تاریکی برای رشد انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروب‌ها است، ممکن است بوی نامطبوع از آن به مشام برسد.

نوع و شکل ظاهری ناف
همان‌طور که میدانید شکل و نوع ناف شما در شکم مادر تشکیل می‌شود و به نحوه بریدن ناف بستگی ندارد. ناف برخی از افراد محدب و برخی دیگر به شکل مقعر هستند. دقت کنید معمولاً افراد با ناف مقعر باید بیشتر مراقب باشند، زیرا ممکن است بوی بد ناف آن‌ها را اذیت کند. این‌گونه شکل ظاهری ناف به شکل مقعر، محیط مناسب‌تری برای تجمع چربی‌ها و باکتری‌ها است.

همچنین ناف‌های تورفته بیشتر از ناف‌های معمولی دچار باکتری، مخمر و قارچ می‌شوند‌.جوان ایرانی (irjavan.com)

 

نحوه جلوگیری از بوی بد ناف
علت بوی بد ناف چیست
علت بوی بد ناف چیست
در این بخش از مجله جوان ایرانی به بهترین راهکارها برای جلوگیری از بوی بد ناف می‌پردازیم.

تمیز نگه‌داشتن ناف
دقت کنید بهترین راه برای پیشگیری از بوی بد ناف، این است که این ناحیه را تمیز نگه دارید. حتی شما عزیزان می‌توانید از صابون ضد باکتری نیز استفاده کنید. حتماً قبل از دوش گرفتن ناف خود را به آرامی تمیز کنید. به هیچ وجه این ناحیه را به شدت ماساژ ندهید. اگر ناف شما بسیار کثیف است می‌توانید ابتدا آن را با کمی نمک خوراکی ماساژ دهید.

خشک کردن ناف بعد از حمام
دقت کنید حتماً پس از حمام ناف خود را به‌خوبی خشک کنید، همچنین به هیچ وجه از لوسیون و محصولات مراقبت از پوست در اطراف ناف استفاده نکنید، زیرا خطر عفونت و بوی بد افزایش پیدا می‌کند.

 

زمان مراجعه به پزشک در مورد بوی بد ناف
در ادامه به طور کامل برای شما بیان می‌کنیم چه زمانی به پزشک مراجعه کنید.

البته در بسیاری از موارد اگر چندین نکته که در این مطلب از جوان ایرانی بررسی شد را انجام دهید، بوی بد ناف به طور کامل برطرف می‌شود. اما هرگونه علائمی مانند درد در ناحیه شکم و ترشح مایع از ناف و تورم در آن ناحیه احتمال بوی بد را افزایش داده، همچنین اگر قرمزی و یا تغییر رنگ در داخل و اطراف ناف مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان بوی بد ناف
پس از مراجعه به پزشک، پزشکان معمولاً عفونت‌های ناف را با کرم‌های آنتی‌بیوتیک و ضد قارچ درمان می‌کنند‌.

اگر بد بو شدن ناف شما به دلیل کیست باشد، پزشک آن را تخلیه کرده و داروی مناسب به شما تجویز می‌کند.

 

همچنین پزشکان توصیه می‌کنند که لباس‌های تنگ و بدن‌نما نپوشید، زیرا ناف شما را تحریک می‌کند. به خصوص هنگامی‌که تحت درمان هستید از پوشیدن این نوع لباس‌های چسبناک خودداری کنید. همچنین افرادی که دیابت دارند باید بیشتر مراقب باشند، زیرا این‌گونه افراد مستعد بیشتر مستعد بدبو شدن ناف و عفونت آن ناحیه هستند.

 

بسیار دقت کنید قبل از دوش گرفتن یک سواب پنبه‌ای آغشته با الکل را وارد گوش خود کنید. درنهایت خیلی آرام سطوح داخلی ناف خود را تمیز کنید.‌ اگر سواب پنبه‌ای کثیف است آن را دور انداخته و یک جدید بردارید. همچنین پس از الکل، از سواب آغشته با آب استفاده کنید تا پوست ناف خشک نشود. دقت کنید که با ثواب تمیز و گوشه، حوله ناف خود را بسیار آهسته و آرام ماساژ دهید.

 

زمان بهبودی عفونت ناف
فراموش نکنید هرگونه بوی بد ناف را جدی بگیرید، زیرا ممکن است ناشی از عفونت و یا بیماری خطرناک باشد. هر وقت متوجه بوی غیرطبیعی از ناف خود شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر بوی بد ناف شما ناشی از عفونت است، بهبودی آن بستگی به نوع عفونت دارد. این‌گونه عفونت‌ها معمولاً باکتریایی بوده و با پماد آنتی‌بیوتیک خوراکی درمان می‌شود. عفونت‌های قارچی با کرم‌ها یا پمادهای ضد قارچ قابل‌درمان خواهند بود.

 

عوامل خطر بوی بد ناف
علت بوی بد ناف چیست
علت بوی بد ناف چیست
به‌طورکلی برخی از افراد بیشتر در معرض خطر بوی نامطبوع ناف هستند. عوامل خطر ابتلا به این بوی بد را در ادامه این مطلب از جوان ایرانی برای شما به طور کامل بررسی می‌کنیم.

بیماری دیابت
اضافه‌وزن
سوراخ کردن ناف
پیرسینگ
افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند و یا اضافه وزن دارند، باید بیشتر مراقب بهداشت خود باشند، زیرا ممکن است زودتر مبتلا شده و دیرتر بهبود یابند.

عفونت‌های قارچی کاندیدا ارتباط مستقیم با بوی بد ناف دارد. همچنین سوراخ کردن ناف می‌تواند باعث ترشحات بد بو شود.

اگر پیرسینگ حرفه‌ای انجام می‌دهید، حتماً در مورد نحوه تمیز نگه‌داشتن آن و جلوگیری از عفونت درزمانی که سوراخ آن ایجاد می‌شود توصیه‌های کافی را دریافت کنید.

جراحی شکم

برخی از جراحی‌های شکم مانند جراحی برای رفع فتق ناف، ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد. بنابراین پس از هرگونه جراحی شکم، مراقبت‌های لازم را از ناف خود به عمل آورید و آن ناحیه را تمیز نگه دارید‌.

 

مضرات عدم نظافت ناف
طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی، ترکیبات موجود در ناف افراد با همدیگر متفاوت بوده و برای هر فردی منحصر به فرد است.

همیشه سعی کنید در این ناحیه بهداشت را رعایت کنید، وگرنه در صورت عدم تمیزی و کثیفی، اشغال، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها در آن افزایش پیدا می‌کند.

همچنین ممکن است عدم نظافت این ناحیه از بدن باعث ایجاد یک بیماری جدی مانند عفونت یا کیست شود که در این صورت باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بهداشت نامناسب ناف باعث ایجاد چربیِ زیادی، پوست مرده، تعریق و عوارض دیگر در این ناحیه می‌شود. تمامی این موارد باعث ایجاد بوی بد در ناف شما خواهد شد.
 

آیا بوی بد ناف نشانه بیماریست؟
علت بوی بد ناف چیست
علت بوی بد ناف چیست
بسیاری از افراد به ناف خود توجه کافی نمی‌کنند و آن را شستشو نمی‌دهند. درهرصورت اگر بوی بدی از ناف شما به مشام رسید، ممکن است نشان‌دهنده بیماری باشد و جای نگرانی دارد.

کیست‌ها و عفونت‌ها در کمین ناف‌های پر از میکروب و باکتری هستند. بنابراین سعی کنید در حمام ناف خود را به آرامی شستشو دهید. فراموش نکنید اگر دیابت دارید به این بخش از بدن توجه ویژه داشته باشید. همچنین پوشیدن لباس‌های گشاد را فراموش نکنید، زیرا تعریق باعث ایجاد عفونت در این ناحیه می‌شود.

 

سخن پایانی
ازآنجایی‌که ناف در بخش جنوبی بینی شما قرار دارد، اگر بوی بدی از آن استشمام کردید آن وضعیت را جدی بگیرید. زیرا فاصله بینی تا ناف زیاد است اگر بو بدهد ممکن است نشانه بیماری باشد. گاهی اوقات نیاز به مراجعه به پزشک و مراقبت‌های ویژه دارید‌. این بو ممکن است ناشی از عفونت یا کیست باشد، همچنین اگر همراه علائم دیگری مانند ترشحات سفید زرد یا سبز، تورم و قرمزی، تغییر رنگ خارش، درد، ورم و یک توده در اطراف آن بود، حتماً درصدد رفع بوی بد ناف خود باشید.

 

دلایل بوی بد ناف چیست؟ آیا نشانه بیماری است؟
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۶/۱۰
مدیر سامانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی